ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV: electrica, atractiva si dinamica
Design sportiv, cu numeroase detalii negre si sasiu sport cu garda la sol coborata
› Varianta de echipare SPORTLINE a gamei ŠKODA este deosebit de atletica si este acum disponibila si pentru noul SUV ŠKODA 100% electric
› Design sportiv, cu numeroase detalii negre si sasiu sport cu garda la sol coborata
› Trei variante de putere si tractiune spate sau tractiune integrala
Mladá Boleslav, iunie 2021 – ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV este in prezent cea mai sportiva versiune a noului SUV 100% electric al marcii din Mladá Boleslav. Designul sau se distinge prin diferitele elemente cu finisaj negru si prin jantele de mari dimensiuni, completate cu garda la sol redusa a sasiului sport, ce asigura experiente dinamice cu adevarat incitante. Interiorul amplifica intensitatea experientei dinamice prin elementele sale de decor cu finisaj cu aspect de carbon, la care se adauga si volanul multifunctional cu trei spite si scaunele cu tetierele integrate. Noul model ce a preluat recent statutul de nava-amiral in gama ŠKODA include acum si varianta SPORTLINE, ce ofera trei niveluri de putere. ENYAQ SPORTLINE iV 60 genereaza 132 kW*, iar ENYAQ SPORTLINE iV 80 ajunge la 150 kW*. Ambele versiuni au tractiunea pe puntea spate. ENYAQ SPORTLINE iV 80x cu tractiune integrala este echipat cu doua motoare ce furnizeaza impreuna 195 kW**.
Variantele de echipare SPORTLINE sunt parte integranta a portofoliului de modele ŠKODA. Producatorul ceh de automobile isi continua acum traditia in acest sens, adaugand si versiunea ENYAQ SPORTLINE iV in line-up-ul primului sau SUV 100% electric. Noua varianta a modelului aduce sasiul sport in echiparea standard, incluzand arcuri si amortizoare specifice modelului si are garda la sol redusa cu 15 mm in fata si cu 10 mm in spate. Barele de protectie si pragurile laterale finisate in culoarea caroseriei accentueaza si mai pregnant alura sportiva a automobilului. Atat cu tractiunea pe puntea spate, cat si cu tractiunea integrala, SUV-ul electric asigura o putere de tractiune excelenta, transmitand puterea generata de sistemul electric de propulsie pe sosea fara ezitare, indiferent de situatie. Datorita modului in care functioneaza motoarele electrice, cuplul maxim al automobilului este disponibil imediat, chiar si la demarajul de pe loc. Bateria de inalta tensiune instalata in podeaua automobilului intre cele doua punti asigura centrul de greutate coborat, ceea ce are efect pozitiv asupra agilitatii automobilului si a conduitei sale in viraje. Datorita sasiului sport specific modelului SPORTLINE, aceasta varianta a modelului ENYAQ iV poate negocia virajele si mai dinamic si cu un ruliu si mai redus. Directia progresiva este, de asemenea, inclusa in dotarea standard si contribuie la randul sau la accentuarea manevrabilitatii sportive.
ENYAQ SPORTLINE iV 80x este echipat cu doua motoare si cu tractiune integrala
Cea mai puternica versiune a acestui model este ENYAQ SPORTLINE iV 80x. Datorita celui de-al doilea motor electric cu care modelul este echipat in acest caz pe puntea fata, puterea este transmisa pe sosea de sistemul de tractiune integrala. Cele doua motoare genereaza impreuna o putere totala de 195 kW** si ofera un cuplu maxim de 425 Nm. Versiunea 80x este antrenata in principal de motorul sincron cu magneti permanenti (PSM) instalat pe puntea din spate. Acesta furnizeaza 150 kW* si un cuplu maxim de 310 Nm. Turatia sa maxima se ridica la 16.000 rpm. Motorul PSM are axul dispus paralel, invertor de frecventa si transmisie cu o singura treapta. Tehnologia avansata a motorului asigura o densitate ridicata a puterii si o eficienta excelenta. Puterea sa este constanta pe o plaja larga de turatii. Pe puntea fata este instalat un motor asincron, cu un invertor de frecventa si transmisie cu o singura treapta de viteza, cu dispunere coaxiala. Acesta genereaza 80 kW*, un cuplu maxim de 162 Nm si o turatie maxima de 13.500 rpm. Motoarele asincrone sunt caracterizate prin capacitatea de suprasolicitare temporara si pierderi reduse de tractiune. Astfel aceste motoare sunt perfecte pentru un boost intens de putere pe termen scurt. ENYAQ SPORTLINE iV 80x este echipat cu o baterie de 82 kWh. Autonomia sa se ridica la peste 500 km*** conform ciclului WLTP. Viteza sa maxima este de 160 km/h.
Doua variante pentru sistemul de tractiune
ENYAQ SPORTLINE iV 60 are tractiunea pe puntea spate, motorul instalat aici generand 132 kW*. Motorul de pe puntea spate de la ENYAQ SPORTLINE iV 80 asigura 150 kW*.
Sistem eficient de franare si functia de recuperare a energiei de franare
Cand sunt actionate franele, ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV face uz de un sistem eficient de recuperare a energiei de franare pentru a incetini autoturismul, cu conditia ca bateria sa aiba suficienta capacitate de stocare a energiei. Motorul electric functioneaza pe post de generator, astfel ca franarea devine mai eficienta si autonomia automobilului creste. Energia eliberata la franare nu este pierduta sub forma de caldura, ci este convertita in energie electrica si alimentata in baterie. Daca este necesar, sistemul de franare se activeaza automat. Folosind padelele de pe volan incluse in dotarea standard, soferul poate oricand ajusta manual gradul de recuperare, ajustand astfel si nivelul de asistare al franelor. Rotile frontale sunt echipate cu discuri ventilate, iar pentru că franele de pe puntea spate sunt supuse doar unei sarcini minime datorita sistemului de recuperare a energiei de franare, rotile din spate au frane robuste cu tamburi, ce sunt deosebit de rezistente la coroziune, avand designul cu structura inchisa.
Alura dinamica, accentuata de elementele negre de la exterior
Numeroasele detalii de design negre gloss arată de la prima privire că cea mai nouă variantă a modelului ENYAQ iV este un model din gama ŠKODA SPORTLINE. Rama grilei radiatorului ŠKODA are, de asemenea, finisajul negru, asemeni decorului în formă de C de la prizele de aer. Acestea contrastează frumos cu masca frontală cu contururi dinamice și finisaj în culoarea caroseriei, ce include și o priză de aer centrală mare cu grila în formă de fagure și un spoiler dinamic. Tușe negre de design sunt aplicate și la oglinzile exterioare, la ramele geamurilor și barele de plafon, precum și la difuzorul din masca posterioară cu design specific modelului. Masca și pragurile laterale sunt finisate în culoarea caroseriei. Denumirea modelului și denumirea mărcii sunt scrise cu litere de tipar negre gloss, aplicate pe hayon. Eleronul de la nivelul plafonului este finisat în negru mat.
Jante mari si geamuri cu tenta inchisa
Jantele mari din aliaj usor cu design optimizat aerodinamic contribuie, de asemenea, la accentuarea alurii dinamice a modelului ENYAQ SPORTLINE iV. Jantele din aliaj usor Vega de 20 de inchi au finisaj in nuanta antracit, iar jantele Betria de 21 de inchi sunt negre. Anvelopele beneficiaza de tehnologie de auto-etansare: orificiile mici din anvelopa, precum cele cauzate de un cui subtire sau de un ciob de sticla sau o piatra ascutita se vor auto-etansa, astfel ca nu e nevoie ca anvelopa sa fie imediat inlocuita. Geamurile laterale spate si hayonul cu sticla SunSet cu tenta inchisa accentueaza look-ul sportiv al autoturismului si asigura ocupantilor racoarea placuta pe timp de vara. Sticla laminata a geamurilor acustice laterale din fata si din spate reduce zgomotul la interior, pentru un confort si mai ridicat.
Faruri full-LED Matrix si blocuri optice spate full-LED in dotarea standard
ENYAQ SPORTLINE iV are incluse faruri full-LED Matrix in dotarea standard. Fiecare modul al farurilor LED Matrix contine cate 24 de LED-uri ce pot fi controlate separat si permit celui de la volan sa conduca in permanenta cu luminile de drum activate, fara a-i deranja insa pe ceilalti participanti la trafic. Aceasta tehnologie inteligenta stinge automat anumite segmente ale farului cand camera video de la nivelul parbrizului detecteaza vehicule si persoane sau obiecte ce reflecta lumina. Dotarea standard include si un sistem de spalare a farurilor si blocuri optice spate full-LED, cu designul inspirat din sticla de cristal si cu lumini de semnalizare dinamice. Luminile optionale inovatoare Crystal Face oferite optional sunt o atractie foarte speciala, fiind formate din 131 LED-uri ce ilumineaza lamelele verticale ale grilei si decorul orizontal. Modulele LED pentru luminile de drum si cele de intalnire de la farurile full-LED Matrix, precum si luminile de zi creeaza astfel impreuna un efect realmente spectaculos.
Design Selection Sport cu tapiterie neagra si detalii cu efect de carbon
Interiorul modelului ENYAQ SPORTLINE iV se caracterizeaza prin tapiteria neagra si bandourile decorative cu aspect de carbon. Noile optiuni Design Selections inlocuiesc liniile de echipare clasice pentru noul SUV electric. Pachetele acestea se remarca prin asemanarea cu spatiile de locuit, oferind totodats culori si materiale perfect coordonate. Pachetul Design Selection specific modelului SPORTLINE include scaune sport negre cu teiere integrate pentru suport lateral optim in orice situatie de mers. Aceste scaune sunt acoperite cu microfibra Suedia si cu piele si au paspoalul gri. Covorasele textile se fac remarcate prin nabucul cu cusaturi gri. Pe bord este aplicat un material textil negru cu aspect de piele. Plafonul interior este, de asemenea, negru. Bandourile decorative de pe bord si decorul de pe portiere au finisaj cu aspect de carbon. Decorul ce incadreaza selectorul din consola centrala este negru, la fel ca butonul franei de parcare. Aplicatiile de aluminiu ale pedalierului completeaza cu elegantă alura dinamica a interiorului.
Volan sport multifunctional cu trei spite, imbracat in piele si rafinat cu cusaturi contrastante
Volanul sport multifunctional cu trei spite de la ENYAQ SPORTLINE iV beneficiaza de designul cel mai recent al marcii ŠKODA. Inelul volanului este imbracat in piele si poate fi incalzit. Cusaturile contrastante gri ii adauga un plus de rafinament. Spita inferioara a volanului poarta o emblema cu inscrisul SPORTLINE. Mai multe dintre functiile automobilului pot fi controlate direct de la volan, folosind butoanele cu operare facila. Daca apasa butonul corespunzator de pe consola centrala, soferul ajunge direct in meniul functiei de selectare a modului de condus (dotare standard), afisat pe ecranul central de 13 inchi al sistemului de infotainment. De aici, soferul poate alege intre modurile Eco, Confort, Normal, Sport si Individual.
Head-up Display nou, cu funcții de realitate augmentată
Head-up Display-ul optional completeaza ecranul Digital Cockpit de 5,3 inchi, ENYAQ iV fiind astfel prima ŠKODA ce ofera functia de realitate augmentata. Zona de proiectie este situata in partea superioara a parbrizului, in campul vizual direct al soferului. Aici sunt afisate simbolurile mai mari, precum sagetile directionale ale sistemului de navigatie, ce sunt proiectate virtual pe sosea. Datorita sistemului KESSY de acces, motorul poate fi pornit prin simpla apasare a butonului de Start sau actionand franele. Cand parasiti automobilul, sistemul de propulsie este oprit automat.
Sistemele inovatoare de asistenta ajuta la prevenirea coliziunilor
Primul SUV 100% electric din gama ŠKODA este unul dintre cele mai sigure automobile din acest segment. La testele Euro NCAP, modelul a obtinut cel mai ridicat scor posibil, de 5 stele. ENYAQ SPORTLINE iV poate fi echipat cu oricare dintre sistemele de asistenta de ultima ora din gama ŠKODA. De pilda, Front Assist cu functia predictiva de protectie a pietonilor si biciclistilor si Side Assist cu functia Rear Traffic Alert avertizeaza la riscul de coliziune cu alte vehicule, cu ciclisti, pietoni si obstacolele statice. Front Assist poate preveni complet accidentele sau poate macar reduce la minimum consecintele unei eventual accident. Iar in cazul unei coliziuni iminente cu un pieton, biciclist sau alt vehicul, de exemplu, Asistentul pentru evitarea coliziunilor sustine soferul intervenind asupra directiei. Sistemul permite o manevra controlata de evitare in vederea prevenirii accidentului. La virarea spre stanga in intersectii, asistentul pentru virare Turn Assist detecteaza din timp autovehiculele care vin din sens opus si avertizeaza soferul cand e cazul, putand chiar opri automobilul daca e nevoie. Asistentul de avertizare la iesirea din masina Exit Warning alerteaza ocupantii automobilului cand se deschide o portiera si din spate se apropie alt autovehicul sau un biciclist. Avertizarea va fi realizata prin semnale sonore si vizuale, sub forma unei lumini pe interiorul carcasei oglinzii exterioare.
Confort si siguranta cu Travel Assist
Travel Assist ofera suport activ la manevrarea laterala si cea longitudinala a directiei si include tempomatul adaptiv ACC, asistentul adaptiv Lane Assist inclusiv functia de recunoastere a drumului in lucru, Traffic Jam Assist si Emergency Assist. Sistemul poate fi activat prin simpla atingere a butonului aferent de pe volanul multifunctional si va mentine ENYAQ SPORTLINE iV pe banda sa de rulare si va monitoriza automat distanta fata de automobilul din fata. In traficul congestionat, Travel Assist poate opri ENYAQ SPORTLINE iV in mod autonom, il poate pune din nou automat in miscare si poate urma automat alte vehicule. Travel Assist afiseaza pe ecrane zona din jurul automobilului, astfel ca soferul poate vedea eventuale obiecte detectate de senzorii automobilului. Pentru ca Travel Assist sa functioneze, soferul trebuie sa isi tina mainile pe volan. Daca sistemul detecteaza faptul ca soferul nu mai controleaza volanul, nu mai franeaza sau accelereaza, Emergency Assist avertizeaza mai intai soferul vizual, apoi acustic si in ultima instanta prin impulsuri ale franei. Daca soferul nu reactioneaza, vor fi activate luminile de avarie, automobilul va fi oprit pe banda sa curenta de rulare si va fi initiat apelul de urgenta eCall.
Mai tarziu pe parcursul acestui an va fi introdus si sistemul mai avansat, ce va putea, suplimentar, ghida automobilul prin spatii inguste. Aceasta generatie a sistemului va putea, de asemenea, prelua controlul directiei laterale in mediul urban, folosind informatiile on-line actuale pe baza de date colective (swarm data). Cand este activata semnalizarea, sistemul va asista soferul la schimbarea benzii de rulare si va oferi asistenta la manevrarea volanului in virajele stranse. Tempomatul predictiv va reactiona la obstacolele raportate conform datelor on-line din trafic. Iar functia optională Park Assist ce in prezent poate manevra automat automobilul pe locurile de parcare paralele si perpendiculare va putea frana automat si va putea preveni coliziunea automobilului cu pietoni sau obiecte. Area View este o functie si mai avansata decat camera video retrovizoare optionala, deoarece cele patru camere ale sistemului creeaza o imagine din perspectiva aeriana a automobilului si a vecinatatii sale imediate.
Proactive Crew Protect Assist si pana la 9 airbag-uri
In cazul in care nu poate fi evitata o coliziune in ciuda tuturor sistemelor de asistenta sau daca soferul initiaza o manevra de franare brusca, sistemul proactiv Crew Protect Assist va lua automat masuri preventive de protectie a ocupantilor. In cazul in care coliziunea este iminenta sau daca automobilul risca sa derapeze fara control sau sa se rastoarne, sistemul va tensiona centurile de siguranta si va inchide geamurile si plafonul panoramic glisant. In cazul unui accident, ENYAQ SPORTLINE iV protejeaza ocupantii cu pana la noua airbag-uri. Airbag-urile soferului si pasagerului din fata si airbag-urile laterale din fata sunt incluse in dotarea standard, alaturi de cele doua airbag-uri cortina ce acopera geamurile laterale din fata si din spate. Airbag-ul central dintre scaunele din fata reduce puterea impactului dintre sofer si pasagerul din fata in cazul unui accident, iar cele doua airbag-uri laterale optionale pentru locurile exterioare ale banchetei asigura un plus de protectie.
* Disponibilitatea puterii electrice maxime poate fi limitata in anumite situatii. Puterea disponibila in diferite situatii de mers depinde de variati factori, precum temperatura ambientala si nivelul de incarcare al bateriei, precum si de temperatura si starea bateriei de inalta tensiune sau de vechimea sa fizica.
** Puterea electrica maxima: 195 kW: Puterea maxima ce poate fi accesata pe o perioada de maximum 30 de secunde, calculata conform UN GTR.21. Puterea disponibila in diferite situatii de mers depinde de variati factori, precum temperatura ambientala si nivelul de incarcare al bateriei, precum si de temperatura si starea bateriei de inalta tensiune sau de vechimea sa fizica. Pentru ca puterea maxima sa poata fi asigurata, bateria de inalta tensiune trebuie sa aiba temperatura intre 23°C si 50°C si nivelul de incarcare > 88%. Devierile de la parametrii acestia pot duce la reducerea puterii sau chiar la indisponibilitatea totala a puterii maxime. Temperatura bateriei poate fi influentata indirect pana la un anumit nivel de sistemul de aer conditionat stationar si nivelul de incarcare poate fi ajustat, de exemplu, din automobil. Puterea disponibila la un moment dat este afisata pe power-display-ul automobilului. Pentru a mentine cat mai eficient posibil capacitatea utilizabila a bateriei de inalta tensiune, se recomanda ca bateria sa fie in general incarcata pana la 80% daca automobilul este utilizat zilnic (nivelul poate fi schimbat la 100% inainte de calatoriile la drum lung, de exemplu).
*** Datele sunt inca in stadiu preliminar.